Previous Page  22 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 52 Next Page
Page Background

Met Groen Verstand

22

De salesmanager ziet veel, hoort veel en praat makkelijk. Hij is een druk enthousiast

goedlachs baasje met een duidelijk doel voor ogen: ,,Zorg dat je als tuincentrum het

optimale uit de buitenafdeling haalt. Daar is nog de nodige winst te behalen!”

DENNIS VAN WILLEGEN,

SALESMANAGER BIJ

ARIE BOUMAN TUINPLANTEN

In de maanden dat het spitsuur is bij Arie Bouman Tuinplanten,

is Dennis minimaal drie dagen per week ergens in Nederland

of België op een tuincentrum of bij een leverancier te vinden.

Hij legt op deze manier honderden bezoeken per jaar af. Soms

kort en vluchtig, soms lang en intensief. De informatie die hij

hierbij verzameld, vormt de onmisbare praktische basis voor

zijn persoonlijke missie: De groene vierkante meters op een

tuincentrum zo optimaal mogelijk laten renderen.

KOUDE KAS

De koude kas op het tuincentrum –dat deel waar alles behalve

kamerplanten worden verkocht- beschouwd hij als zijn domein.

,,Drie jaar geleden zijn we de markt echt vanuit de koude kas

gaan benaderen. We zagen dat daar nog legio kansen liggen.

Daar zijn we op in gaan spelen”, licht hij toe. Waar Arie Bou-

man Tuinplanten zich voorheen voornamelijk richtte op echte

boomkwekerijproducten, deed de term ‘visueel’ steeds meer

haar intrede. Dennis heeft deze term mede invulling gegeven.

De focus verschoof van ‘houtige gewassen’ naar ‘visueel

aantrekkelijke producten’. ,,De consument met een wensen-

lijstje is er nauwelijks meer. Aankopen worden meer en meer

op impuls gedaan. ‘Er moet iets komen voor dat potje of dat

plekje in de tuin.’ Het is dan zaak om planten neer te zetten die

daar aan voldoen. Producten die relatief dicht bij het optimale

siermoment zitten”, licht hij toe.

BEGINNEND VISUEEL

Als voorbeelden noemt hij bloeiende heesters en vaste plant-

en, hortensia, lavendel en tuinrozen. Juist planten die begin-

nend visueel zijn, vervullen de behoefte van de visueel ingestel-

de impulsieve consument. In 2015 is perkgoed toegevoegd

aan het assortiment. Er is een proef op kleine schaal gedaan.

IN DE KOUDE KAS IS NOG

VEEL WINST TE BEHALEN